وزیر نیرو در مراسم افتتاح مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه؛

اهم تکالیف وزارت نیرو در ستاد احیای دریاچه ارومیه اجرایی شد.

01

وزیر نیرو گفت: امروز ما در کنار اجرای مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه، انتقال پساب بهداشتی به دریاچه ارومیه را نیز مورد بهره‌برداری قراردادیم و به عبارتی اهم تکالیف مهم وزارت نیرو در ستاد احیای دریاچه ارومیه اجرایی شد.

وزیر نیرو در مراسم افتتاح مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه و خط انتقال پساب آن به دریاچه ارومیه که صبح امروز انجام شد، این طرح را یک طرح مهم زیست‌محیطی عنوان و اظهار کرد: امیدوارم با توجه به این‌گونه طرح‌ها بتوانیم گام‌های جدی برای تداوم احیای دریاچه ارومیه برداریم.
وی ادامه داد: ما در دوره انقلاب اسلامی شاهد توسعه و پیشرفت‌های چشمگیری هستیم و اگر بخواهیم مقایسه‌ای داشته باشیم، ظرفیت تولید محصولات کشاورزی و صنایع وابسته به آن در آغاز انقلاب اسلامی 30 میلیون تن بود و امروز به بیش از 130 میلیون تن رسیده است. در صنعت پیشرفت‌های چشمگیری داشتیم و ظرفیت تولید فولاد که 380 هزار تن بود از 48 میلیون تن عبور کرده است، در تولید سیمان از ظرفیت تولید 3 میلیون تن به 90 میلیون تن رسیده‌ایم و در تعداد واحدهای مسکونی از 5.7 میلیون واحد مسکونی به 30 میلیون واحد مسکونی رسیده‌ایم.
وزیر نیرو در عین حال تصریح کرد: مصرف آب به شدت رو به افزایش است که نشانه رشد، پیشرفت، توسعه اقتصاد رفاه و رضایت مردم است، اما در مدیریت منابع آب نیز باید مراقبت کنیم تا بتوانیم از آب به شکل مطلوب استفاده کنیم.
وی ادامه داد: استفاده از آب تصفیه شده در عملیات تصفیه‌خانه و بازچرخانی یکی از منابع بسیار خوب، ارزشمند و پایدار است و ما با حمایت قاطع دولت و مجلس در بند «ع» تبصره 8 قانون بودجه این امکان را پیش‌بینی کرده‌ایم صنایع آب‌بر کشور بتوانند از ظرفیت بازچرخانی پساب استفاده کنند.
محرابیان تأکید کرد: معنای این کار دو میلیارد مترمکعب آب جدید برای صنایع جدید است، این در حالی است که کل مصرف صنعت کشور از منابع آبی 2.7 میلیارد مترمکعب است.
وزیر نیرو تاکید کرد: آب‌های نامتعارف همچون پساب، منبع پایداری است که تحت تاثیر خشکسالی، افت و نوسانات قرار نمی‌گیرد و می‌توانیم صنعت را بر پایه آب‌ها و پساب توسعه دهیم.
وزیر نیرو با اشاره به این که ما در ستاد احیای دریاچه ارومیه دارای طرح‌های توسعه‌ای و مدیریتی هستیم، خاطرنشان کرد: وزارت نیرو در اجرای طرح‌های توسعه‌ای وظایفی داشته است که اهم این وظایف تاکنون اجرایی شده است.
وی ادامه داد: فاز اول طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه به عنوان مهم‌ترین بخش اجرای طرح با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید و فاز دوم سد چپر‌آباد و کانال بادین‌آباد است که امیدواریم با حمایت‌هایی که انجام خواهد شد در سال جاری به اتمام و بهره‌برداری برسد.
محرابیان ادامه داد: در کنار این‌ها، انتقال دو طرح مهم تصفیه، بازچرخانی و انتقال پساب بهداشتی از شهرهای تبریز و ارومیه به دریاچه است که منابع بسیار خوب و پایداری را برای انتقال به دریاچه ارومیه ایجاد خواهد کرد.
وی گفت: ما امروز در کنار اجرای مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه، انتقال پساب بهداشتی به دریاچه ارومیه را نیز مورد بهره‌برداری قراردادیم و به عبارتیاهم تکالیف مهم وزارت نیرو در ستاد احیای دریاچه ارومیه به پایان رسید.
محرابیان ابزار امیدواری کرد تا شهریورماه سد‌ چپر‌آباد نیز به بهره برداری رسیده و همچنین در سال جاری کانال بادین‌آباد نیز تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
وزیر نیرو در عین حال تأکید کرد: درکنار اقدامات توسعه‌ای کارهای مدیریتی منابع آب نیز باید در استان‌های هم‌جوار صورت گرفته و تراز آب به سمت دریاچه روز به روز مثبت‌تر شود.
محرابیان گفت: اجرای طرح‌های توسعه‌ای شروع کار است و نباید تصور کرد با اقدامات انجام‌شده کار به انتها رسیده است.
 

تصاویر