انقلاب اسلامی، تحول و پیشرفت در صنعت آب و فاضلاب کشور

01

پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ایران، زمینه ساز تحولات شگرف در بخش های مختلف کشور را موجب شد که هرکدام ازآنها، سرمنشاء رشد، توسعه و بالندگی جامعه ایرانی و به موازات آن، رفاه و آسایش برای ملت را در پی داشت.

دراین بین، صنعت آب و فاضلاب کشور نیز از این امر مستثنی نبوده و تحولات عظیمی در تامین آب شرب سالم و بهداشتی مردم و ارتقای سطح بهداشت عمومی با اجرا و بهره بردرای از تصفیه خانه های فاضلاب را به خود دیده است.
پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال 57، تنها 27 تصفیه خانه آب شهری در کشور وجود داشت که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، این رقم در حال حاضر به 175 تصفیه خانه افزایش یافته است.
اجرای سامانه های جمع آوری، تصفیه و دفع بهداشتی فاضلاب نیز در این مدت از افزایش 67 برابری برخوردار بوده بطوری که تعداد تصفیه خانه های فاضلاب شهری از چهار باب در سال 57 به 269 باب در حال حاضر رسیده است.
پس از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی، در کنار خدمات تامین آب شرب و جمع آوری فاضلاب در شهرها، روستاها بعنوان قطب تولید و خودکفایی کشور نیز مورد توجه جدی قرار گرفته و با اجرای طرح های آبرسانی به این مناطق، ضمن تثبیت جمعیت در روستاها و جلوگیری از مهاجرت به شهرها، رونق تولید و اشتغال را نیز در پی داشته است.
پوشش 82.5 درصدی جمعیت روستایی کشور از خدمات شرکت های آب و فاضلاب و تامین آب شرب سالم و بهداشتی روستاها، خود موید توجه و اهتمام نظام بر توسعه، پیشرفت و آبادانی مناطق روستایی است.
در این میان، بهره برداری سالانه از هفت تصفیه خانه آب شرب، راه اندازی یک تصفیه خانه فاضلاب شهری در هر 28 روز و بهره مندی سالیانه یک میلیون و 160 هزار نفر جمعیت روستایی از آب شرب سالم و بهداشتی با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید نیز بر توسعه و پیشرفت روستاها افزوده است.
اینک و در چهل و دومین فجر انقلاب، ملت ایران با اتکال به خداوند متعال، استعانت از پیامبر مکرم اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) و هدایت ها و  راهبری های رهبر معظم انقلاب و با شعار «ولایت پذیری، ایستادگی، پیشرفت و بالندگی» در مسیر عزت و سربلندی میهن اسلامی گام برمی دارد.

 

تصاویر