جایگاه تحقیقات در مدیریت رخداد، مدیریت چشم انداز و موفقیت شرکت های آب و فاضلاب

بخشعلی حاتم زاده معاون منابع انسانی و تحقیقات شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی

01

تفکر استراتژیک یکی از مفاهیمی است که در دنیای پُررقابت فعلی، نقش پُررنگی در موفقیت ایفا می‌کند.

این نوع تفکر، می تواند نگرش به موضوعات، تصمیم‌گیری و اثرات آن را تحت الشعاع قرار دهد.
 نقش تحقیقات و پژوهش در نیل به این مهم، انکار ناپذیر است. 

تحقیقات است که با انجام مطالعات جامع، متدولوژی ایمن و سریع، دسترسی به اهداف را تدوین می کند. 
در شرایط کنونی شرکت های آب و فاضلاب که متأثر از وضعیت اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی جامعه است، نقش آب در تصمیم گیری های کلان، به عنوان یک فاکتور مهم، خودنمایی می کند. 

ردپای آب در همه تصمیمات، تولیدات و رزق مردم، بیش از آن چیزی که قابل تصور است، وجود دارد و مدیریت آن، مستلزم مدیریت در دو عرصه رُخداد و چشم انداز است. تحقیقات بواسطه تولید فکر و اشتراک گذاری اندیشه های ناب، یکی از ابزارهای کلیدی است که توجه به آن می تواند معیار و سنجش توسعه یافتگی جامعه قلمداد گردد. 

جدای از آنچه ذکر شد، مدیریت رخداد و چشم انداز منابع آب، سبب افزایش تاب آوری در بُروز بحران ها نیز می گردد به نحوی که نتیجه آن، اطمینان از عملکرد سیستم در ارائه خدمات به مردم در هر شرایطی است که این خود نیز، در ارتقای کیفیت زندگی، ارتقای بهداشت و سلامت، همچنین ایجاد باور و اطمینان به سیستم را در بین مردم افزایش خواهد داد.

همه آنچه گفته شد، مستلزم نگرش کلان و البته علمی به موضوع است که بدون تردید، تحقق آن مستلزم توسعه و تقویت بخش تحقیقات و پژوهش در مجموعه شرکت های آب و فاضلاب است. 
 کلام آخر اینکه؛ موفقیت مدیریت منابع آب در کشور محقق نخواهد شد، مگر با رویکرد معطوف به نگاه علمی به موضوعات، کنکاش موفقیت و شکست های گذشته و برنامه ریزی برای عبور از بحران ها و نیل به اهداف تعیین شده. 
در همه آنچه گفته شد، نگرش علمی به موضوع است که می تواند یگانه راه موفقیت قلمداد گردد.

تصاویر