برای رفع مشکل آب شرب روستاهای ساحل چپ رودخانه زرینه رود انجام می شود؛

اجرای پروژه آبرسانی 81 روستایی محرم در شهرستان میاندوآب

01

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی گفت: برای رفع مشکل آب شرب روستاهای ساحل چپ رودخانه زرینه رود، پروژه آبرسانی 81 روستایی محرم در شهرستان میاندوآب در دست اجرا است.

علیرضا رضوی در ارتباط تلفنی برنامه «درمسیر توسعه» شبکه استانی سیمای مرکز آذربایجان غربی با اعلام این مطلب اظهار داشت: هرسال با آغاز فصل تابستان و گرم شدن هوا، میزان مصرف آب در سطح شهرها و روستاهای استان افزایش پیدا می کند که امسال نیز شیوع ویروس کرونا بر این مشکل افزوده است.
وی گفت: برای رفع این مشکل و تامین آب شرب روستاهای ساحل چپ رودخانه زرینه رود  در میاندوآب، پروژه آبرسانی 81 روستایی محرم تعریف شده که با اعتبار 720 میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، در دست اجرا است.
وی با اعلام اینکه این پروژه در حال حاضر از 40درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است، افزود: تا پایان سال گذشته 20 میلیارد ریال در این پروژه هزینه شده و با اتمام آبرسانی به 33 روستا، شش هزار و 600 خانوار از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار شده اند.
رضوی با بیان اینکه با اتمام کامل این پروژه آب شرب 16 هزار خانوار ساکن در این روستاها تامین خواهد شد، اظهار کرد: برای ادامه عملیات اجرایی این پروژه، در سال جاری 81 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.  
 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی در خصوص روستاهای واقع در ساحل راست رودخانه زرینه رود نیز اظهار داشت: آب شرب مورد نیاز 45 روستای این منطقه با 16 هزار خانوار از تصفیه خانه آب تبریز تامین می شود و 12 روستا نیز از محل پروژه 81 روستایی و خط انتقال در دست اجرا تامین خواهد شد.
وی، عمده مشکل روستاهای ساحل راست را کمبود سرانه مخزن ذخیره آب، فرسودگی شبکه توزیع و خطوط انتقال عنوان و اظهار کرد: برای رفع این مشکل، 800 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که به علت تعدد پروژه های نیمه تمام، اقدامی در این خصوص انجام نشده که امید می رود با اتمام این پروژه ها، در این خصوص نیز اقدامات لازم آغاز شود.
رضوی در خصوص تاسیسات جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب در میاندوآب نیز اظهار داشت: ایجاد تاسیسات فاضلاب در میاندوآب جزو پروژه های اولویت دار بوده و هم اکنون از 95درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.
وی گفت: تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت 21 هزار متر مکعب در شبانه روز، هم اکنون در مدار بهره برداری قرار داشته و لوله گذاری طرح نیز از پیشرفت مناسبی برخوردار است.
وی، تنها مشکل موجود در این رابطه را شرایط توپوگرافی منطقه عنوان کرد و اظهار داشت: این امر باعث شده تا احداث 14 باب ایستگاه پمپاژ در دستور کار قرار گیرد که تاکنون عملیات اجرایی 11 ایستگاه آن به اتمام رسیده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی در خصوص احداث خط انتقال فاضلاب مساکن مهر میاندوآب نیز اظهار داشت: اجرای این طرح از محل اعتبارات ملی تعریف شده و برای اتمام آن 60 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
وی گفت: تا پایان سال گذشته 14میلیارد ریال در این طرح هزینه شده و برای سال جاری نیز 25میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی و هشت میلیارد ریال نیز از منابع داخلی، اعتبار پیش بینی شده است.
وی افزود: این طرح در حال حاضر از 33درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده و امیدواریم با پی گیری ها و مساعدت های مسئولین محلی، هرچه سریعتر عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده و وارد مدار بهره برداری شود.

 

تصاویر