کارآفرینی و جایگاه آن در شرکت های آب و فاضلاب

سید مهدی عصمت ساعتلو، مدیر دفتر توسعه مدیریت و تحقیقات شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی

01

کارآفرینی در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

توسعه صنعتی، رشد محلی و افزایش مشاغل به رشد و توسعه کارآفرینی بستگی دارد.

کارآفرین شخصی است که متعهد می شود مخاطرات یک فعالیت اقتصادی را کنترل و مدیریت کند.

کارآفرینی هم عبارت از فعالیتی است که منجر به تولید ارزش و ایجاد رضایتمندی به واسطه بهره گیری مناسب از منابع و فرصت ها می شود.

کارآفرینی سازمانی نیز فرآیندی است که در آن، محصولات تولیدی و یا خدمات یک نهادی بصورت نوآورانه ارائه می شود.

با این اوصاف، باید دید که جایگاه شرکت های آب و فاضلاب در مقوله کارآفرینی چیست؟ 

همانطور که مشخص است، محصول و تولید قابل ارائه شرکت های آب و فاضلاب، آب است و ارائه مطلوب خدمات به مردم و مشترکین، نیازمند توجه نوآورانه و نگاه جدید به رویکردها است.

این رویکرد، نهایتا شرکت های آب و فاضلاب را به سمتی سوق داده که ضمن اینکه بعنوان یک نهاد خدمت رسان شناخته شده اند، برای ادامه حیات و خدمت رسانی خود، نیاز دارند تا در فعالیت های خود مانند یک بنگاه اقتصادی توجه و دقت نمایند.

هر فعالیت اقتصادی موفق، منجر به کارآفرینی می شود و شرکت های آب و فاضلاب هم بعنوان یک نهاد خصوصی، راه دیگری جز توجه به مقوله کارآفرینی ندارند.

کمیته های ویژه و کارگروه ها در شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی نیز به دنبال کشف تازه و ایده های نوآورانه هستند که نهایتا منجر به کارآفرینی شده است. 

تجهیزات و تاسیسات موثر در اکتشاف آب، لوله گذاری و در یک کلام، در تمام فرآیندهایی که منجر به ارائه خدمات مطلوب، ارزان و مطمئن به مردم می شود، ماحصل تفکر ایجاد کارآفرینی در شرکت های آب و فاضلاب است.

در یک نگرش جامع می توان گفت که کارآفرینی شرکت های آب و فاضلاب به دو صورت دسته بندی می شود.

کارآفرینی مستقیم که در آن، افرادی به واسطه واگذاری خدمات به بخش خصوصی درگیر فعالیت های آب و فاضلاب شده اند.

 کارآفرینی غیر مستقیم که دامنه آن به مراتب وسیع تر بوده و تاثیرگذاری آن از بخش اول زیاد است.

همانطور که می دانیم، خدمات شرکت های آب و فاضلاب به غیر از ارائه آب، شامل جمع آوری پساب و فاضلاب هم می شود که نحوه استفاده از این محصولات هم حسب ماهیت و اهمیت آن، نیازمند توجه نوآورانه به رویکردها است که نهایتا باعث کارآفرینی می شود.

تولیدکنندگان تجهیزات تصفیه فاضلاب، متنوع، ارزان و بدنبال شیوه های سازگار با  محیط زیست هستند که آنها را مجاب می کند تا در علم و فن، بدنبال افراد توانمند باشند که پس از آن نیز کارخانجات برای تولید محصولات، احداث می شوند و بدنبال آن، اشتغالزایی وسیعی صورت می گیرد.

تصفیه خانه های فاضلاب احداث می شوند و پساب خروجی از آنها باعث چرخش چرخ صنعت، کشاورزی و پایداری محیط زیست می شود.

اگر بخواهیم کارآفرینی شرکت های آب و فاضلاب، همیشگی و بیش از این موفق و موثر باشد، چاره ای نیست مگر اینکه مردم را به مصرف صحیح آب و پرداخت به موقع آب بها دعوت کنیم.

تصاویر