علی سیدزاده با بیان اینکه تعرفه آب در ایران جزو پایینترین ردههای جهانی است و تقریبا بین دو سه کشوری است که برای تمامی مشترکان کمترین تعرفه آب محاسبه می شود،گفت:این یک اصل بسیار ساده است که کالای بیارزش، مصرف بالایی دارد و تا زمانی که قیمت آب به عنوان یک کالا در ایران ارزش واقعی خود را ندارد، روند مصرف بیرویه آن ادامه خواهد داشت.
وی افزود: به عقیده من در جامعه امروزی کسی نیست که نداند چطور باید آب را بهینه مصرف کند، موضوعی که اهمیت دارد بحث ارزش واقعی کالاها در دیدگاه مردم است. اگر آب را یک کالای با ارزش قلمداد کنیم، قطعا میتوان برای بهینه مصرف کردن آن هم برنامهریزیهای دقیقتری انجام داد.
سیدزاده عوامل ترغیب کننده برای کاهش مصرف آب در ایران را بسیار کم رنگ دانست و خاطرنشان کرد: زمانی که قیمت آب در سبد اقتصادی خانواده بسیار ناچیز و کوچک باشد، هرچقدر هم برای صرفهجویی یا مدیریت مصرف این کالا فرهنگسازی شود، اثرچندانی ندارد و باید مشترکان پرمصرف و بدمصرف(با مصرف بالای الگو) قیمت واقعی آب را پرداخت کنند و مشترکانی که کمتر از الگو مصرف دارند، مشمول مشوقهایی از جمله تخفیف در پرداخت آببها شوند.
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و کاهش هدررفت شرکت مهندسی آبفای کشور با اشاره به اینکه یکی از روش های صرفهجویی در مصرف آب که بسیار موثر است، استفاده از انواع تجهیزات کاهنده مصف است،افزود: استفاده از انواع تجهیزات کاهنده مصرف آب از جمله وسایلی مانند ماشینهای ظرفشویی و لباسشویی یا شیرهای کم مصرف و مجهز به پرلاتور و سردوشهای کاهنده مصرف برای مدیریت و صرفه جویی در مصرف آب بسیار موثرند و حداقل تا 30 درصد می توانند در بهینه سازی مصرف آب موثر باشند.
ارزشگذاری پائین آب عامل بیتوجهی به مصرف بهینه / مشترکان بدمصرف باید بهای واقعی آب را بپردازند
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و کاهش هدررفت شرکت مهندسی آبفای کشور نازل بودن ارزش اقتصادی آب به علت قیمتگذاری پایین را یکی از عوامل بی توجهی به مصرف بهینه آن دانست و تصریح کرد: مشترکان پرمصرف و بدمصرف(با مصرف بالای الگو) باید قیمت واقعی آب را پرداخت کنند.