توضیحات مدیر امور آب و فاضلاب ماکو درخصوص قطعی آب در برخی مناطق این شهر

۱

بدنبال قطع آب در برخی مناطق شهر ماکو، مدیرامورآب و فاضلاب این شهرستان توضیحاتی را ارائه کرد.

حسین جعفرنژاد اظهار داشت:
 آب شرب حدود 97 درصد شهر ماکو ، بازرگان ، شوط و روستاهای در مسیر از سد بارون ماکو تامین می گردد و با عنایت به خشکسالی های اخیر حجم مفید سد ماکو در شهریور ماه بنا بر اعلام سازمان آب حدود 11 میلیون متر مکعب بوده در حالیکه گنجایش سد بارون حدود 180 میلیون مترمکعب است .  
با توجه به حجم ناچیز آب موجود در سد ، با کوچکترین بارش و وقوع سیل در مخزن سد کل آب مختل شده و خروجی آن متناسب با آب شرب نمی گردد و در این حالت کدورت آب خروجی سد به بالای 100 هزار NTU  می رسد که عملاً تصفیه آب در این شرایط برای تصفیه خانه مقدور نبوده و ناچاراً در این شرایط خروجی سد در تاریخ 19/7/1402 بسته شده و کل برداشت آب شهر از چشمه های دره باغی بوده که مجموعاً در حدود 150 لیتر در ثانیه است در حالیکه کل نیاز آبی شهر ماکو و شهرهای همجوار 500 لیتر در ثانیه است. 
علی ایحال در روز جمعه بعلت افت شدید مخازن شهری و رها سازی آب دریچه های تحتانی و فوقانی با کدورت بسیار بالا ناچاراً تصفیه خانه های در مجموع 10 ساعت از مدار خارج شد و پس از فروکش کردن کدورت آب مجدد در ساعت 15 عصر وارد مدار گردید. 
شایان ذکر است در این مدت به علت خالی شدن مخازن و شبکه ، افت فشار و قطعی آب حتی بعد از راه اندازی تصفیه خانه ها در شهر وجود داشته و خوشبختانه هم اکنون رفع شده است . 
علت اعتراض عمده شهروندان مبنی بر عدم پاسخگویی مقامات ارشد منطقه از جمله سازمان منطقه آزاد بوده که علی رغم اینکه حدود 6 ماه از قول همکاری در پرداخت 6 میلیارد اعتبار جهت حفر چاه های استراتژیک گذشته ولی هنوز محقق نشده است . شرکت آب و فاضلاب در تصفیه و توزیع آب در نقش مجری می باشد و سیاست های کلان شهری و تامین اعتبارات از سوی مقامات عالی شهرستان از جمله سازمان منطقه آزاد است.
علی رغم  عدم تامین بودجه، شرکت آب و فاضلاب نسبت به حفر چاه جدید اقدام نموده و در خصوص کیفیت آب نیز آزمایش های لازم صورت گرفته و  با تامین اعتبار لازم و با احداث خط انتقال همشهریان عزیز از آب آشامیدنی بهداشتی و سالم بهره مند خواهند شد.

تصاویر