مردم در مديريت مصرف براي عبور از بحران كم آبي ياريگر مسئولان باشند

01

مدير امور آب و فاضلاب اروميه با اشاره به افزايش مصرف آب در فصل تابستان و گرم شدن هوا، تنها راه برون رفت از بحران كم‌آبي در ماه‌هاي آينده را مديريت مصرف و تقاضا از سوي مردم دانست.

صابر خسروزاده با اشاره به وضعيت منابع آب و روند آبرساني در شهرها و روستاهاي شهرستان اروميه، بر لزوم مديريت مصرف و صرفه جويي در مصرف آب تاكيد و با اشاره به وضعيت منابع آب، پراكنش بارندگي و استمرار خشكسالي هاي متوالي طي سال‌هاي اخير، اضافه كرد: مصرف سرانه ي آب، يعني مقدار آبي كه هر نفر در شبانه روز مصرف مي كند، در جهان معادل 135 ليتر و در ايران معادل 150 ليتر تخمين زده شده، حال آن كه اين مقدار در شهرستان اروميه حدود 210 ليتر در روز است. بنابراين مصرف آب در اين شهرستان متعارف نيست.

 

وي با بيان اينكه شهرها و روستاهاي تحت پوشش آب و فاضلاب از منابع آب هاي زير زميني و مابقي از آب هاي جاري و درياچه پشت سد شهرچاي تامين مي‌شود، اضافه كرد: متاسفانه دبي استحصالي آب قريب به اكثريت منابع آب شهرستان نظير چاه‌ها، چشمه سارها و قنوات، تحت تاثير كاهش بارندگي، افت چشمگيري داشته است.

 

مدير امور آب و فاضلاب اروميه گفت: ترديدي نيست در صورتي مي توانيم بر بحران كم آبي فائق آئيم كه مصرف بهينه در اذهان عمومي به يك باور اجتناب ناپذير و يك فرهنگ عمومي مبدل مي‌شود كه به منظور نيل به اين مهم بايد با فرهنگ سازي و ترويج اصول صرفه جوئي در مصرف آب و نيز احساس مسئوليت توسط يكايك شهروندان فهيم، با نهايت صرفه جويي در مصرف آب از وضعيت تنش زاي كنوني و بحران كم آبي در تابستان سال جاري عبور كنيم.

 

خسروزاده با اشاره به شيوع بيماري كرونا و افزايش مصرف آب به منظور رعايت بهداشت فردي گفت: همه گيري كرونا و افزايش مصرف آب و از سوي ديگر قطعي هاي مكرر برق باعث شده همكاران در بخش توزيع آب شرايط بسيار سخت تري را نسبت به سال هاي گذشته تجربه كنند؛ به گونه اي كه با وجود برنامه ريزي و مديريت سامانه توزيع، در برخي مناطق شاهد افت فشار آب هستيم.

 

وي با تاكيد بر لزوم استفاده از ظرفيت شبكه هاي اجتماعي براي آموزش و اطلاع رساني به شهروندان در خصوص مديريت مصرف آب افزود: همه گيري كرونا امكان آموزش و اطلاع رساني به صورت چهره به چهره را بسيار محدود كرده است؛ اما براي ايجاد آگاهي و حساسيت در شهروندان و تشويق آنها به صرفه جويي و مصرف بهينه، بايد از ظرفيت شبكه هاي اجتماعي استفاده كرد.

 

مدير امور آب و فاضلاب اروميه از كولرهاي آبي به عنوان يكي از دستگا ه هاي پر مصرف آب در تابستان نام برد و گفت: آب مصرفي يك دستگاه كولر آبي در 24 ساعت شبانه روز 300 ليتر معادل مصرف دو فرد در يك شبانه روز است.

 

خسروزاده اظهار كرد: متاسفانه كولرهاي آبي يكي از منابع اصلي هدر رفت آب در تابستان هستند كه با انجام سرويس دوره اي و تنظميم شناور آب مي توان مانع از هدر رفت حجم قابل توجهي از آب و تبديل آن به فاضلاب شود.

 

وي با اشاره به نقش پر رنگ شهروندان در صرفه جويي و مصرف بهينه آب تصريح كرد: تنها با نصب سايبان براي كولرهاي آب مي توان ميزان مصرف را تا 10 درصد كاهش داد. آب پاشي معابر، شستن اتومبيل و حياط خانه از جمله رفتارهاي است كه سبب هدر رفت آب مي شود و شهروندان به جد بايد از انجام اين امور در طول سال به ويژه تابستان اجتناب كنند. آبياري درختان باغات يا فضاي سبز با آب شرب بهداشتي در روستاها يا داخل محدوده شهري نيز بايد پرهيز شود. همچنين استفاده از آب شست و شوي ميوه و سبزي براي آبياري گلدان و باغچه ها از جمله مواردي است كه بدون پرداخت هيچ هزينه اي در كاهش مصرف آب بسيار موثر است. استفاده از سردوش ها، شير آلات و فلاش تانك هاي كم مصرف ازجمله مواردي است كه با صرف هزينه اي اندك در طول زمان علاوه بر كاهش مصرف آب در كاهش هزينه خانوار نيز بسيار موثر است.

 

مدير امور آب و فاضلاب اروميه با تاكيد بر اين كه آموزش بايد در خانواده ها نهادينه شود، گفت: والدين الگوي فرزندان درصرفه جويي و مصرف بهينه هستند.

تصاویر