بررسی مسائل و مشكلات تامین آب شرب روستايي بخش صومای برادوست ارومیه

1

در جلسه شوراي مشورتي دهياران بخش صوماي برادوست ارومیه، مسائل و مشكلات تامین آب شرب روستايي در این بخش مورد بررسی قرار گرفت.

در اين جلسه كه با حضور بخشدار، امام جمعه اهل تسنن اروميه، دبير شوراي زكات آذربايجان‌غربي، مدير امور آب و فاضلاب اروميه، مدير بنياد مسكن انقلاب اسلامي اروميه، مدير منطقه ۳ كميته امداد امام خميني (ره)، دهياران بخش صوماي برادوست و برخي از روساي شوراهاي اسلامي روستاها برگزار شد، خدايي نماينده دهياران اين بخش، عدم قرائت كنتور آب در بازه زماني شيوع كرونا، تركيدگي لوله‌ها، ترميم آسفالت و ترميم محل حفاري شده، قرار گرفتن خط لوله انتقال آب خارج از بستر خاك در روستاي جوجهي، عدم حصار و قفل تاسيسات آبي در برخي روستاها از جمله گنگچين، كمبود و قطعي آب، انشعاب‌هاي غيرمجاز، كهنگي و فرسودگي لوله‌هاي انتقال آب و كمبود تجهيزات پيمانكاران را از جمله مشكلات مربوط به حوزه آب روستايي در بخش صوماي برادوست عنوان کرد.

مدير امور آب و فاضلاب شهرستان اروميه نیز در اين جلسه با بيان اينكه از بين ۹۳ روستاي بخش صوماي برادوست، ۱۲ روستا تحت پوشش شركت آب و فاضلاب قرار ندارند، گفت: ۳۰ منشا توليد آب و ايستگاه‌هاي بين راهي و تاسيسات آبي در اين بخش وجود دارند كه همگي با برق كار مي كنند.

صابر خسروزاده با اشاره به اينكه كيفيت آب توليدي از نظر كلر باقي‌ مانده بالاي ۹۸ درصد بوده و آب كاملا بهداشتي به مردم روستاها تحويل مي‌شود، اظهار كرد: متاسفانه قطعي برق باعث از كار افتادن ايستگاه‌هاي بين راهي و تاسيسات آبي شده و اين امر نيز باعث افت فشار يا قطعي آب در روستاها مي‌شود که علي رغم وصل شدن برق نيز زمان خاصي براي پرشدن شبكه آبرساني و مخازن لازم است تا به صورت كامل وارد مدار شده و توزيع آب به حالت پايدار برسد.

وي، ۱۵ روز زودتر از موعد شروع شدن پيك مصرف آب و برق و عدم بارش‌هاي مناسب را از ديگر مواردي بروز مشكلات قطعي و افت فشار عنوان کرد و از دهياران خواست در زمينه فرهنگ سازي صرفه‌جويي در مصرف آب بين مشتركان روستايي براي عبور از پيك مصرف اقدامات لازم را انجام دهند.

مدير امور آب و فاضلاب اروميه با بيان اينكه ۵۰۰ تا ۶۰۰ كيلومتر تاسيسات و شبكه توزيع آب در بخش صوماي برادوست وجود دارد، تصريح كرد: اكثر اين تاسيسات نو بوده و روستاييان بايد در نگهداري از تاسيسات هميار امور آب و فاضلاب باشند.

خسروزاده در بخش ديگری از سخنان خود ضمن درخواست از مشتركان در امر پرداخت آب بها برای تداوم خدمات رسانی، درخصوص جمع آوري انشعابات غيرمجاز نيز از دهياران خواست با امور آب و فاضلاب همكاري های لازم را داشته باشند.

خسروزاده همچنين در خصوص تركيدگي لوله‌ها و عدم وجود حصار در تاسيسات آبي گفت: اگر موارد اين چنيني اتفاق افتاد دهياران موضوع را با سامانه ارتباطات مردمي ۱۲۲ درميان بگذارند تا نسبت به رفع مشكل اقدامات ضروري انجام پذيرد.

وي يكي ديگر از مشكلات تامين آب روستاهاي بخش صوماي برادوست را مالكيت شخصي برخي چشمه‌هاي تامين آب عنوان كرد و گفت: دهياران اين موضوع را مدنظر قرار داده و هنگام تشكيل پرونده براي ايجاد شبكه آبرساني نسبت به مالكيت چشمه‌ها اطمينان حاصل كنند تا پس از در مدار قرار گرفتن اين منشاهاي توليد آب، مالكان آنها باعث بروز مشكل در امر آبرساني نشوند.

رئيس اداره آب و فاضلاب سرو نيز در اين جلسه درخصوص عدم قرائت كنتور‌هاي آب گفت: هرموقع گزارشي مبني بر عدم قرائت كنتور اعلام شده هياتي از سوي امور مراجعه و بررسي هاي لازم انجام شده است که تاكنون هيچ موردي مبني بر عدم قرائت كنتور صحت نداشته و اگر در روستايي اين موضوع وجود دارد به صورت كتبي براي رسيدگي اعلام نمایند.

عزيزي اضافه كرد: كنتورهاي آب بخش صوماي برادوست به صورت منظم قرائت شده و قبوض به صورت پيامكي ارسال مي‌شود‌ و در صورتي كه مشتركان قبوض را دريافت نمي‌كنند نسبت به ثبت و يا اصلاح شماره در سامانه ارسال قبوض شركت آب و فاضلاب اقدام نمایند.

وي با اشاره به گزارشات افت فشار و قطعي آب در روستاي گوران آباد نيز گفت: پس از شست و شوي نزديك به ۳۰۰ متر از شبكه توزيع آب، متوجه شديم لوله انتقال و توزيع آب در ورودي روستا به هنگام احداث پل بدون هماهنگي با امور ٱب و فاضلاب خم شده و باعث افت فشار آب در اين روستا شده است.

عزيزي ادامه داد: در حال حاضر شبكه‌اي به صورت موقت در آن قسمت ايجاد شده تا افت فشار جبران شود و درصدد هستيم خط لوله اصلي اصلاح شده و به مدار توزيع آب اين روستا برگردد.

بخشدار صوماي برادوست نيز در اين جلسه ضمن قدردانی از زحمات و خدمات امور آب و فاضلاب اروميه، خواستار ارائه نقشه‌‌هاي لوله‌گذاري‌هاي آب از سوي شركت آب و فاضلاب به شركت گاز براي گازرساني به دو روستاي مينگل و گنگچين و نصب ژنراتور براي تامين برق تاسيسات مجتمع آبرساني هورسين شد.

و ی گفت: مردم روستاهاي تحت پوشش مجتمع هورسين نيز اعلام آمادگي كرده‌اند که در تامين مبلغ مورد نياز ژنراتور همكاري كنند تا قطعي برق باعث افت فشار و قطعي آب در اين روستاها نشود.

تصاویر