صددرصد جمعیت شهری آذربایجان غربی تحت پوشش شبکه توزیع آب شرب قرار دارند

01

رییس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی ازپوشش صددرصدی جمعیت شهری استان از شبکه های توزیع آب شرب خبر داد.

علیرضا رضوی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه در ابتدای پیروزی انقلاب، 23 شهر استان دارای شبکه آبرسانی بودند، اظهار داشت: به برکت نظام جمهوری اسلامی در حال حاضر39 شهر استان دارای شبکه های آبرسانی هستند.

وی گفت: در ابتدای انقلاب 80 درصد جمعیت شهری استان با 976هزار نفر تحت پوشش شبکه توزیع آب قرار داشتند که این رقم در ابتدای دولت دهم به 99.9 درصد و تا پایان دی ماه سال 98 به 100 درصد افزایش یافته است.

رضوی با اعلام اینکه تاکنون 660 هزار و 265 فقره انشعاب آب در شهرهای استان واگذار شده است، افزود: در بحث مخازن ذخیره آب در مدار، شبکه توزیع آب و ظرفیت تامین آب نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحولات چشمگیری بوجود آمده بطوری که 197 هزار و 915 متر مکعب ظرفیت مخازن ذخیره آب موجود قبل از انقلاب به 370 هزار و 40 متر مکعب در ابتدای دولت دهم و به 397 هزار و 830 متر مکعب تا پایان دی ماه سال 98 افزایش یافته است.

وی گفت: شبکه توزیع آب در شهرهای استان، قبل از پیروزی انقلاب، یک هزار و346 کیلومتر بود که در ابتدای دولت دهم به چهار هزار و 358 کیلومتر و در پایان دی ماه سال 98 به چهار هزار و 950 کیلومتر رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی، ظرفیت تامین آب شرب در شهرهای استان قبل از انقلاب را سه هزار و 530 لیتر در ثانیه اعلام و اظهار کرد: این رقم در ابتدای دولت دهم به 9 هزار و 84 لیتر درثانیه و تا پایان دی ماه سال 98 نیز به 10 هزار و 617 لیتر در ثانیه افزایش یافته است.   

وی در خصوص شبکه های جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب نیز اظهار داشت: پیش از پیروزی انقلاب، در هیچیک از شهرهای استان شبکه های مدرن جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب وجود نداشت اما به برکت استقرار نظام جمهوری اسلامی و توجه به ارتقای بهداشت عمومی، تحولی عظیم در این خصوص در استان ایجاد شد بطوری که تا ابتدای آغاز فعالیت دولت دهم، 11 شهر استان از مزایای شبکه های جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب برخوردار شده وبا تلاش های انجام شده و بر اساس برنامه ریزی های مدون، این رقم تا پایان دی ماه سال 98 به 14 شهر افزایش یافته است. 

رضوی با اعام اینکه تنها 17 درصد جمعیت شهری استان از شبکه فاضلاب سنتی برخوردار بودند، افزود: با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، ارتقای سطح بهداشت عمومی در سرلوحه امور قرار گرفت و با اجرای شبکه های جمع آوری و احداث تصفیه خانه های فاضلاب، در ابتدای دولت دهم 58.87 درصد تحت پوشش شبکه های مدرن جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب قرار گرفتند که این رقم تا پایان دی ماه سال 98 به 65.2 درصد افزایش یافت. 

وی، اجرای دو هزار و 97 کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب از رقم صفر ابتدای انقلاب تا ابتدای دولت دهم و افزایش آن به سه هزار و 249 کیلومتر در پایان سال 98 و افزایش ظرفیت تصفیه خانه های فاضلاب استان به 300 هزار متر مکعب در شبانه روز را از جمله اقدامات انجام شده در راستای اجرای شبکه های فاضلاب در سطح شهرهای استان اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی در خصوص آبرسانی به روستاهای استان نیزاظهار داشت: پیش از انقلاب، 112 روستا با 61 هزار و 701 نفر از آب شرب برخوردار بودند که این رقم در حال حاضر به دو هزار و 399 روستا با یک میلیون و 125 هزار و 102 نفر جمعیت افزایش یافته است.

رضوی شاخص برخورداری جمعیت روستایی استان از آب شرب در پیش از انقلاب را 5/43 درصد اعلام و افزود: در حال حاضر، شاخص برخورداری در روستاهای استان از آب شرب سالم و بهداشتی، بیش از 98 درصد است.

تصاویر